Monday, December 2, 2019

Most important changes to working-class family life in the nineteenth-century Essay Example

Most important changes to working-class family life in the nineteenth-century Essay Working   class   is   a   term   used   in   academic   sociology   and   in   ordinary   conversation.   In   common   with   other   terms   relevant   to   social   class,   it   is   defined   and   used   in   many   different   ways,   depending   on   context   and   speaker.   The   term   incorporates   references   to   education,   to   occupation,   to   culture,   and   to   income.   When   used   non-academically,   it   typically   refers   to   a   section   of   society   dependent   on   physical   labor,   especially   when   remunerated   with   an   hourly   wage. Casual   and   geographical   usage   differs   widely;   in   extreme   cases,   well-paid   university-educated   professionals   in   the   United   Kingdom   may   self-identify   as   working   class   based   on   family   background,   while   many   semi-skilled   and   skilled   laborers   in   the   United   States   are   characterized   as   middle-class.   It   is   usually   contrasted   with   the   upper   class   and   middle   class   in   terms   of   access   to   economic   resources,   education   and   cultural   interests.   Its   usage   as   a   description   can   be   pejorative,   but   many   people   self-identify   as   working   class   and   experience   a   sense   of   pride   analogous   to   a   national   identity.   Working   classes   are   mainly   found   in   industrialized   economies   and   in   urban   areas   of   non-industrialized   economies. We will write a custom essay sample on Most important changes to working-class family life in the nineteenth-century specifically for you for only $16.38 $13.9/page Order now We will write a custom essay sample on Most important changes to working-class family life in the nineteenth-century specifically for you FOR ONLY $16.38 $13.9/page Hire Writer We will write a custom essay sample on Most important changes to working-class family life in the nineteenth-century specifically for you FOR ONLY $16.38 $13.9/page Hire Writer The   variation   between   different   socio-political   definitions   makes   the   term   controversial   in   social   usage,   and   its   use   in   academic   discourse   as   a   concept,   and   as   a   subject   of   study   itself,   is   very   contentious,   especially   following   the   decline   of   manual   labor   in   postindustrial   societies.   Some   academics   (sociologists,   historians,   political   theorists,   etc.)   question   the   usefulness   of   the   concept   of   a   working   class,   while   others   use   some   version   of   the   concept. In   the   United   States,   and   the   United   Kingdom,   sociologists   Dennis   Gilbert,   James   Henslin,   William   Thompson,   Joseph   Hickey   and   Thomas   Ayling   have   brought   forth   class   models   in   which   the   working   class   constitutes   roughly   one   third   of   the   population   with   the   majority   of   the   population   being   either   working   or   lower   class. Working-class   families   were   filled   with   poverty,   violence,   angry,   and   pain.   But   I   have   a   doubt   whether   the   worlds   of   pain   represent   all   members’   lives   in   the   working-class   at   that   time. However   in   the   19th   century   at   least   80%   of   the   population   was   working   class.   In   order   to   be   considered   middle   class   you   had   to   have   at   least   one   servant.   Most   servants   were   female.   (Male   servants   were   much   more   expensive   because   men   were   paid   much   higher   wages).   Throughout   the   century   service   was   a   major   employer   of   women. In   the   United   States,   the   concept   of   a   working   class   remains   vaguely   defined.   As   many   members   of   the   working   class,   as   defined   by   academic   models,   are   often   identified   in   the   vernacular   as   being   middle   class,   there   is   considerable   ambiguity   over   the   terms   meaning.   Sociologists   such   as   Dennis   Gilbert   and   Joseph   Kahl   see   the   working   class   as   the   most   populous   in   the   United   States,   while   other   sociolgists   such   as   William   Thompson,   Joseph   Hickey   and   James   Henslin   deem   the   lower   middle   class   slightly   more   populous.   In   the   class   models   devised   by   these   sociologists,   the   working   class   comprises   between   30%   and    35%   of   the   population,   roughly   the   same   percentages   as   the   lower   middle   class.   According   to   the   class   model   by   Dennis   Gilbert,   the   working   class   compromises   those   between   the   25th   and   55th   percentile   of   society.   Those   in   the   working   class   are   commonly   employed   in   clerical,   retail   sales   and   low   skill   manual   labor   occupations.   It   should   be   noted   that   low-level   white   collar   employees   are   included   in   this   class.   Economic   and   occupational   insecurity   have   become   a   major   problem   for   working   class   employees.   While   out-sourcing   has   brought   considerable   economic   insecurity   to   working   class   employees   in   the   traditional   blue    collar   fields,   there   is   an   ever   increasing   demand   for   service   personnel,   including   clerical   and   retail   occupations. The   socio-economic   disposition   of   this   class   is   largely   a   result   of   lacking   educational   attainment,   which   has   become   more   and   more   essential   in   the   American   economy.   Members   of   the   working   class   commonly   have   a   high   school   diploma   and   few   have   some   or   any   college   education.   With   the   increasing   complexity   of   the   nations   economy,   more   and   more   employers   require   their   clerical   staff   to   attain   at   least   some   post-secondary   education,   which   in   turn   provides   increased   opportunity   for   working   class   employees.   Due   to   differences   between   middle   and   working   class   culture   and   value   systems,   working   class   college   students   may   f ace   culture   shock   upon   entering   the   post-secondary   education   system.   Research   conducted   by   sociologist   Melvin   Kohn   showed   that   working   class   values   emphasized   external   standards,   such   as   obedience   and   a   strong   respect   for   authority   as   well   as   little   tolerance   for   deviance.   This   is   opposed   to   middle   class   individuals   who   emphasized   internal   standards,   self-direction,   curiosity   and   a   tolerance   for   non-conformity.   A   class-cultural   difference   between   working   and   middle   class   culture   noted   by   other   social   scientists   and   professors   such   as   Barbara   Jensen   shows   that   middle   class   culture   tends   to   be   highly   individualistic   while   working   class    culture   tends   to   center   around   the   community.   Such   cultural   value   differences   are   closely   linked   to   an   individuals   occupation.   Working   class   employees   tend   to   be   closely   supervised   and   thus   emphasize   external   values   and   obedience.   One   does   need   to   note,   however,   that   there   were   great   variations   in   cultural   values   among   the   members   of   all   classes   and   that   any   statement   pertaining   to   the   cultural   values   of   such   large   social   groups   needs   to   be   seen   as   a   broad   generalization. According   to   Rubin   (1976)   there   is   a   differential   in   social   and   emotional   skills   both   between   working   class   men   and   women   and   between   the   blue-color   working   class   and   college-educated   workers.   Working   class   men   are   characterized   by   Rubin   as   taking   a   rational   posture   while   women   are   characterized   as   being   more   emotional   and   oriented   towards   communication   of   feelings.   This   constellation   of   issues   has   been   explored   in   the   popular   media,   for   example,   the   television   shows,   Roseanne   or   All   in   the   Family   featuring   Archie   Bunker   and   his   wife   Edith   Bunker.   These   popular   television   programs   also   explored   generational   change   andà ‚   conflict   in   working   class   families. As   the   working   class   is   divided   among   nations,   and   internally   divided   along   very   broad   lines   of   rural,   blue   collar   and   white   collar   occupations,   there   is   no   one   unitary   culture.   Working   class   cultures   tend   to   be   identified   on   national   and   occupational   bases;   for   instance,   Australian   rural   working   class   culture,   or   New   Zealand   white   collar   working   class   culture.   There   are,   however,   many   stereotypes   of   the   working   class.   These   and   other   stereotypes   of   working   class   are   studied   in   painstaking   detail   by   sociologist   Isaac   Ogburn   in   Life   at   the   Bottom. The   Progressive   movement   supported   changes   in   social   policy   that   would   create   more   nuclear   families.   Progressives   and   trade   unionists   sought   to   limit   women’s   work   and   to   outlaw   child   labor.   They   did   this   by   attempting   to   close   unhealthy   sweatshops.   They   also   promoted   better   housing   so   that   families   could   have   comfortable   surroundings.   The   unions   and   Progressives   were   generally   successful   in   gaining   bans   on   child   labor   in   Northern   states,   although   many   poor   parents   and   businesses   opposed   these   laws.   Some   of   the   poor   and   traditionalists   resisted   restrictions   on   child   labor   because   they   believed   children   needed   work   experi ence,   not   an   education. Rising   wages   for   male   workers,   the   absence   of   union   protection   for   women   workers,   and   mandatory   education   laws   allowed,   or   forced,   more   Americans   to   realize   the   domestic   ideal.   These   changes   came   later   to   the   South,   which   was   poorer   and   less   industrialized.   Retirement   funds,   savings   banks,   and   pension   plans   meant   that   older   Americans   were   less   dependent   on   their   children’s   wages.   The   gradual   development   of   workers’   compensation   and   unemployment   insurance   allowed   families   to   survive   even   with   the   loss   of   the   breadwinner’s   income. Racism   and   prejudice   also   played   a   part   in   social   policy.   Single   white   girls   who   became   pregnant   were   secretly   sent   to   special   homes   and   required   to   give   up   their   babies   for   adoption   so   that   they   could   return   to   their   â€Å"real†Ã‚   lives.   Black   girls   in   the   same   circumstances   were   considered   immoral   and   examples   of   the   supposed   inferiority   of   African   Americans.   They   were   sent   home   to   rear   their   children   by   themselves;   a   few   were   forcibly   sterilized. More   and   more   young   women   graduated   from   high   school   and   went   to   college,   instead   of   working   to   help   support   their   families   or   to   subsidize   a   brother’s   education.   As   young   men   and   women   delayed   work   and   substantial   responsibility,   a   youth   culture   developed   during   and   after   World   War   II.   High   school   students   embraced   separate   fashions   from   their   parents,   new   forms   of   music   and   dance,   slang   expressions,   and   sometimes   freer   attitudes   toward   sexuality,   smoking,   or   drug   use   that   created   a   generation   gap   between   parents   and   children.   Yet   parents   were   anxious   to   provide   their   children   with   advantages   that   had   n ot   existed   during   the   depression   and   war   years. The   1950s   and   1960s   produced   a   period   of   unparalleled   prosperity   in   the   United   States.   Factories   were   kept   busy   filling   orders   from   a   war-devastated   world.   White-collar   jobs   expanded,   wages   were   high,   mortgage   and   tuition   money   was   available   thanks   to   federal   support,   and   goods   were   relatively   cheap.   This   economic   prosperity   allowed   more   Americans   to   become   more   middle   class.   The   ideal   middle-class   family   was   epitomized   in   the   new   medium   of   television   through   shows   such   as   Father   Knows   Best   and   Ozzie   and   Harriet,   in   which   fathers   arrived   home   from   work   ready   to   solve   any   minor   problem,   mothers   were   always   cheer ful   and   loving,   and   children   were   socially   and   academically   successful.   These   shows   reflected   the   fact   that   a   majority   of   Americans   now   owned   their   own   home,   a   car,   and   a   television,   and   were   marrying   earlier   and   having   more   children   than   earlier   generations. This   idealized   middle-class   American   family   began   to   show   cracks   during   the   late   1950s   and   early   1960s.   In   response   to   the   demands   on   men   to   create   and   support   expensive   domestic   paradises,   a   mythical   world   of   adventure   and   freedom   eventually   arose   in   popular   culture.   Movies   about   secret   agents   and   Western   gunslingers   contrasted   with   the   regimented   suburban,   corporate   lifestyle   of   many   men.   The   demands   on   women   to   be   all   things   to   all   people—a   sexy   wife,   a   caring,   selfless   mother,   a   budget-minded   shopper,   a   creative   cook,   and   a   neighborhood   volunteer—and   to   find   satisfaction   in   a   shining   kitchen   floor   often   produced   anxious   feelings   of   dissatisfaction.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.